2016-2017
TERCİH DANIŞMANLIĞI KOMİSYONLARI KILAVUZU
1
İÇİNDEKİLER
- TERCİH DANIŞMANLIĞI KOMISYONLARININ OLUŞTURULMASINDA UYULMASI GEREKEN GENEL ESASLAR 7
- TERCİH DANIŞMANLIĞI KOMİSYONLARININ OLUŞTURULMASI...................................................... 8
- TERCİH DANIŞMANLIĞI KOMİSYONLARININ DİKKAT ETMELERİ GEREKEN HUSUSLAR...................... 8
- TERCİH DANIŞMANLIĞI KOMİSYONLARININ YAPACAĞI İŞLEMLER.............................................. 9
- EKLER.................................................................................................................................... 10
2
2016-2017 TERCİH DANIŞMANLIĞI KOMİSYONLARI TAKVİMİ
TARİH |
İŞLEM |
03.04.2017 07.04.2017 |
İl/İlçe Koordinasyon Kurullarının Oluşturulması |
10.04.2017 28.04.2017 |
İlçe Koordinasyon Kurullarınca Tercih Danışmanlığı Komisyonlarının Oluşturulması |
01.05.2017 05.05.2017 |
Komisyonlara ve komisyonlarda görevlendirilen öğretmenlere ilişkin bilgilerin (Ek-1 ve Ek-2) İlçe Koordinasyon Kurullarınca İl Koordinasyon Kurullarına Bildirilmesi |
08.05.2017 12.05.2017 |
Komisyonlara ve komisyonlarda görevlendirilen öğretmenlere ilişkin bilgilerin (Ek-1 ve Ek-2) İl Koordinasyon Kurullarınca Genel Müdürlüğe Bildirilmesi |
01.08.2017 04.08.2017 |
Tercih Danışmanlığı Komisyonlarınca Hizmet Verilen Kişi Sayılarının (Ek-4) İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Şube Müdürlüğüne Gönderilmesi |
07.08.2017 11.08.2017 |
Hizmet Verilen Kişi Sayılarının (Ek-3) İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Şube Müdürlüklerince, İl Milli Eğitim Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Şube Müdürlüklerine Gönderilmesi |
14.08.2017 18.08.2017 |
İl Milli Eğitim Müdürlüğü Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Şube Müdürlüklerince Hizmet Verilen Kişi Sayılarının (Ek-3) Genel Müdürlüğe Gönderilmesi |
İLETİŞİM BİLGİLERİ
Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Telefon |
0 (312) 413 25 38 |
Belgegeçer |
0 (312) 213 13 56 |
İnternet Adresi |
|
E-posta |
KISALTMALAR VE TANIMLAR
Genel Müdürlük |
Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü |
RAM |
Rehberlik ve Araştırma Merkezi |
ÖSYS |
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi |
1. TERCİH DANIŞMANLIĞI
Öğrencilerin ilgi, yetenek ve değerleri doğrultusunda başarılı olabilecekleri alanlarda eğitim almalarını, eğitim sürecinde elde ettikleri kazanımlar yolu ile hayata hazırlanmalarını ve kendilerini mutlu kılarak toplumun mutluluğuna katkıda bulunacak bir meslek sahibi olmalarını sağlamak, Türk Milli Eğitiminin amaçlarındandır.
Eğitsel ve mesleki rehberlik hizmetleri; öğrencilerin ilgi ve yeteneklerini keşfetmeleri, meslekleri tanımaları, mesleklerin gerektirdiği özellikleri öğrenmeleri, kendilerine uygun meslek alanlarına yönelmeleri, tercih edebilecekleri okul, alan ve programları seçmelerinin yanısıra bu seçimleri yapmak için gerekli akademik başarıya ulaşmaları amacıyla sunulan profesyonel yardım hizmetleridir.
1.1.Tercih Danışmanlığı Komisyonlarının Amaçları
1.1.1. Öğrencilerin yetenek, ilgi, ihtiyaç, kişilik özellikleri ve yaşam koşullarıyla uyumlu olacak şekilde bir üst öğrenim kurumuna geçiş süreçlerinde onlara rehberlik etmek,
1.1.2. Tercih danışmanlığı sürecinde verilen hizmetleri, belirlenen standartlar doğrultusunda yürütmek.
2. KOORDİNASYON KURULLARININ OLUŞTURULMASI VE GÖREVLERİ
Tercih danışmanlığı hizmetlerinin planlı ve programlı bir şekilde yürütülebilmesi için her eğitim öğretim yılında il ve ilçelerde koordinasyon kurulları; koordinasyon kurullarınca belirlenen yerlerde ise Tercih Danışmanlığı Komisyonları oluşturulur.
2.1. İl Koordinasyon Kurullarının Oluşturulması
2.1.1 Ortak Sınavlar İl Koordinasyon Kurulları: Özel eğitim ve rehberlik hizmetlerinden sorumlu milli eğitim müdür yardımcısı ya da şube müdürü, temel eğitimden sorumlu il milli eğitim müdür yardımcısı ya da şube müdürü ve ilde sadece bir rehberlik ve araştırma merkezi (RAM) bulunuyorsa RAM müdürünün katılımları ile ortak Sınavlar İl Koordinasyon Kurulları oluşturulacaktır.
2.1.2 ÖSYS İl Koordinasyon Kurulları: Özel eğitim ve rehberlik hizmetlerinden sorumlu milli eğitim müdür yardımcısı ya da şube müdürü, ortaöğretimden sorumlu il milli
eğitim müdür yardımcısı ya da şube müdürü ve ilde sadece bir RAM bulunuyorsa RAM müdürünün katılımları ile ÖSYS İl Koordinasyon Kurulları oluşturulacaktır.
2.2. İl Koordinasyon Kurullarının Görevleri
2.2.1. İl genelindeki tercih danışmanlığı çalışmalarının koordine edilmesi,
2.2.2. Merkez ilçelerdeki ortak sınavlar ve ÖSYS Tercih Danışmanlığı Komisyonlarının oluşturulması,
2.2.3. Verilecek hizmetler hakkında tercih dönemi öncesinden başlanarak il genelinde bilgilendirme çalışmalarının yapılması,
2.2.4. Tercih Danışmanlığı Komisyonlarının adres ve iletişim bilgilerinin 8. sınıf ve 12. sınıf öğrencileri ile velilerine duyurulması (il milli eğitim müdürlükleri internet sayfalarında),
2.2.5. Komisyonlara ve komisyonlarda görevlendirilen öğretmenlere ilişkin bilgilerin (Ek-1 ve Ek-2) Genel Müdürlüğe bildirilmesi,
2.2.6. Komisyonların çalışmalarına ilişkin istatistiki bilgilerin (Ek-3) il milli eğitim müdürlüğü özel eğitim ve rehberlik hizmetleri şube müdürlüklerince Genel Müdürlüğe bildirilmesinin sağlanması.
2.3. İlçe Koordinasyon Kurullarının Oluşturulması
2.3.1. Ortak Sınavlar İlçe Koordinasyon Kurulları: Özel eğitim ve rehberlik hizmetlerinden sorumlu şube müdürü, temel eğitimden sorumlu şube müdürü ve ilçede RAM bulunuyorsa RAM müdürünün katılımları ile ortak sınavlar İlçe Koordinasyon kurulları oluşturulacaktır.
2.3.2. ÖSYS İlçe Koordinasyon Kurulları: Özel eğitim ve rehberlik hizmetlerinden sorumlu şube müdürü, ortaöğretimden sorumlu şube müdürü ve ilçede RAM bulunuyorsa RAM müdürünün katılımları ile ÖSYS İlçe Koordinasyon kurulları oluşturulacaktır.
2.4. İlçe Koordinasyon Kurullarının Görevleri
2.4.1. İlçe genelindeki tercih danışmanlığı çalışmalarının koordine edilmesi,
2.4.2. Ortak sınavlar ve ÖSYS Tercih Danışmanlığı Komisyonlarının oluşturulması,
2.4.3. Verilecek hizmetler hakkında tercih dönemi öncesinden başlanarak ilçe genelinde bilgilendirme çalışmalarının yapılması,
2.4.4. Tercih Danışmanlığı Komisyonlarının adres ve iletişim bilgilerinin 8. sınıf ve 12. sınıf öğrencileri ile velilerine duyurulması (ilçe milli eğitim müdürlükleri ve okul internet sayfalarında, okullarda),
2.4.5. Komisyonların çalışma ortamlarının sağlıklı etkileşime uygun şekilde düzenlenmesi,
2.4.6. Komisyonlarca ihtiyaç duyulan internet, bilgisayar, kırtasiye malzemeleri vb. konularda gerekli tedbirlerin alınması,
2.4.7. Komisyonların, engelli bireylerin erişimine uygun yerlerde kurulması,
2.4.8. Komisyonların çalışma saatlerinin ilçenin koşullarına göre belirlenmesi,
2.4.9. Komisyonlara ve komisyonlarda görevlendirilen öğretmenlere ilişkin bilgilerin (Ek-1 ve Ek-2) il milli eğitim müdürlüğü özel eğitim ve rehberlik hizmetleri şube müdürlüğüne bildirilmesi,
2.4.10. Komisyonların çalışmalarına ilişkin istatistiki bilgilerin (Ek-3) il milli eğitim müdürlüğü özel eğitim ve rehberlik hizmetleri şube müdürlüğüne bildirilmesi.
3. TERCİH DANIŞMANLIĞI KOMISYONLARININ OLUŞTURULMASINDA UYULMASI
GEREKEN GENEL ESASLAR
3.1. Komisyonlar kurulurken, eğitim bölgelerinin yanısıra komisyonların kurulacağı yerlerdeki tercih yapacak olan öğrenci sayısı da dikkate alınacaktır.
3.2. Komisyonlar; okulların yanısıra RAM’larda, veli ve öğrencilerin kolay ulaşabilecekleri resmi kurumlarda ve halka açık yerlerde (AVM, şehir meydanı, çay bahçesi, parklar vb.) kurulabilir.
3.3. Erişimin zor; tercih yapacak öğrenci sayısının az olduğu bölgelerde öğrenci ve velilerin tercih danışmanlığı ihtiyaçları mobil ekipler aracılığıyla karşılanacaktır.
3.4. Ortak sınavlar Tercih Danışmanlığı Komisyonlarında, öncelikle ortaokullarda ve RAM’larda görev yapan rehberlik öğretmenleri, ortaokul müdür veya müdür yardımcıları görev alacaklardır. Rehberlik öğretmeni sayısının yetersiz olduğu hallerde, tercih konusunda donanımlı diğer öğretmenler ve farklı kademelerde görev yapan rehberlik öğretmenleri de komisyonlarda görev alabileceklerdir.
3.5. ÖSYS Tercih Danışmanlığı Komisyonlarında ise öncelikle ortaöğretim kurumlarında ve RAM’larda görev yapan rehberlik öğretmenleri, ortaöğretim kurumlarının
müdür veya müdür yardımcıları görev alacaklardır. Rehberlik öğretmeni sayısının yetersiz olduğu hallerde, tercih konusunda donanımlı diğer öğretmenler ve farklı kademelerde görev yapan rehberlik öğretmenleri de komisyonlarda görev alabileceklerdir.
3.6. ÖSYS Tercih Danışmanlığı Komisyonlarında görevlendirilen rehberlik öğretmenlerinden birinin Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde görev yapan rehberlik öğretmenlerinden seçilmesine dikkat edilecektir.
3.7. İl ve İlçe Koordinasyon Kurulları en az iki, Tercih Danışmanlığı Komisyonları ise en az üç kişiden oluşturulacaktır.
3.8. İl ve İlçe Koordinasyon Kurulları, sekreterya faaliyetlerini yürütebilmek için ihtiyaç duyacakları personeli kendi kurumlarından temin edeceklerdir.
4. TERCİH DANIŞMANLIĞI KOMİSYONLARININ OLUŞTURULMASI
Tercih Danışmanlığı Komisyonları, “Tercih Danışmanlığı Komisyonlarının Oluşturulmasında Uyulması Gereken Genel Esaslar” başlığındaki hükümlere göre oluşturulacaktır. Ortak sınavlar Tercih Danışmanlığı Komisyonları için ortaokul müdür ya da müdür yardımcısı; ÖSYS Tercih Danışmanlığı Komisyonları için ise ortaöğretim kurum müdür ya da müdür yardımcısı başkanlığında;
- En az iki rehberlik öğretmeni,
- Rehberlik öğretmeni sayısının yetersiz olduğu hallerde tercih danışmanlığı konusunda donanımlı diğer öğretmenlerin ya da farklı eğitim kademelerinde görev yapan rehberlik öğretmenlerinin görevlendirilmesiyle her bir Tercih Danışmanlığı Komisyonu en az üç kişiden oluşturulacaktır.
5. TERCİH DANIŞMANLIĞI KOMİSYONLARININ DİKKAT ETMELERİ GEREKEN HUSUSLAR
5.1. Öğrencilere ilgi, değer ve yetenekleri doğrultusunda bir üst öğrenim kurumuna geçiş sürecinde rehberlik edilmesi,
5.2. Öğrenci ve velilere, karar verme sürecinde gereken rehberlik hizmetlerinin sunulması,
5.3. Öğrencilerin, ailelerinin sosyoekonomik koşulları da dikkate alınarak üst öğrenim kurumlarına yerleşmeleri aşamasında sağlıklı karar verebilmelerine katkı sunulması,
5.4. Tercih edilecek eğitim öğretim kurumlarının, özel durumu olan (özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler, okul birincileri, yerleştirme kılavuzlarının öngördüğü başarılı öğrenciler vb.) öğrencilere ilişkin koşullarının öğrenci ve veliye açıklanması,
5.5. Öğrenci ve velinin birbirlerinden farklı istek ve beklentileri olabileceği gibi hususlar, tercih süreci içerisinde bütünsel bir bakış açısıyla değerlendirilmeli ve öğrencilerin bu çerçevede yönlendirilmesine dikkat edilmelidir.
6. TERCİH DANIŞMANLIĞI KOMİSYONLARININ YAPACAĞI İŞLEMLER
6.1. Öğrencilere ikamet koşuluna bakılmaksızın hizmet verilecektir.
6.2. Tercih ekranında öğrencinin tercih yapmasını engelleyen herhangi bir sorun oluşması durumunda, sorunun giderilebilmesi için öğrenci mezun olduğu okul başta olmak üzere gereken kurumlara yönlendirilecektir.
6.3. Ortak Sınavlar tercihlerinde sorumluluk veli ve okul idaresine ait olduğundan, ilgili öğrencinin tercihi komisyon başkanı tarafından sisteme girilecek ve alınacak sistem çıktıları veliye de imzalatılarak bir nüshası veliye teslim edilecektir.
6.4. Komisyonlarda görevlendirilen rehberlik öğretmenleri ve diğer branş öğretmenleri sisteme tercih girişinde bulunmayacaklardır.
6.5. ÖSYS tercih sürecinde tercih sorumluluğu tamamen öğrenciye ait olduğundan öğrencilerin sisteme tercihlerini girebilmeleri için imkânlar ölçüsünde uygun ortam hazırlanacak, bu öğrencilerin tercihleri sisteme komisyonlar tarafından girilmeyecektir.
Tercih Danışmanlığı Komisyonları, çalışmalarına ilişkin istatistiki bilgileri (Ek-4) ilçe özel eğitim ve rehberlik hizmetleri şube müdürlüğüne ileteceklerdir.
GÖREVLENDİRİLEN ÖĞRETMEN/KOMİSYON BİLGİ FORMU
EK-1
ÖĞRETMENİN |
KOMİSYONUN |
KOMİSYON TÜRÜ |
|||||
ADI SOYADI |
BRANŞI |
ÜNVANI |
İLÇESİ |
ADRESİ |
KURULDUĞU YER (OKUL,RAM,AVM,MOBİL DİĞER) |
ORTAK SINAVLAR |
ÖSYS |
SEVDA ALKIŞ |
REHBERLİK |
ÖĞRETMEN |
YÜREĞİR |
……………. ALIŞVERİŞ MERKEZİ |
AVM |
|
X |
SALİH TOĞAÇ |
FİZİK |
MÜDÜR YRD. |
CEYHAN |
CEYHAN ……….... LİSESİ |
OKUL |
|
X |
MÜKREMİN ERDEM |
REHBERLİK |
ÖĞRETMEN |
ÇUKUROVA |
……………..REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ |
RAM |
X |
|
ZEKİYE TEKİN |
REHBERLİK |
ÖĞRETMEN |
SEYHAN |
…………….. PARKI |
DİĞER |
X |
|
MURAT ÖZTÜRK |
REHBERLİK |
MÜDÜR |
SEYHAN |
……………... ORTA OKULU |
OKUL |
X |
|
ALİ RIZA |
REHBERLİK |
ÖĞRETMEN |
ALADAĞ |
ALADAĞ 1. MOBİL TERCİH DANIŞMALIĞI KOMİSYONU |
MOBİL |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EK-2
KOMİSYON SAYISI BİLGİ FORMU
İLÇESİ |
KOMİSYON SAYISI |
KOMİSYON TÜRÜ |
|||||
OKUL |
RAM |
AVM |
MOBİL |
DİĞER |
ORTAK SINAVLAR |
ÖSYS |
|
Aladağ |
6 |
0 |
0 |
1 |
2 |
X |
|
Ceyhan |
15 |
0 |
0 |
0 |
1 |
X |
|
Çukurova |
30 |
1 |
2 |
3 |
5 |
X |
|
Feke |
|
|
|
|
|
X |
|
İmamoğlu |
|
|
|
|
|
X |
|
Karaisalı |
|
|
|
|
|
X |
|
Karataş |
|
|
|
|
|
X |
|
Kozan |
|
|
|
|
|
X |
|
Pozantı |
|
|
|
|
|
X |
|
Saimbeyli |
|
|
|
|
|
X |
|
Sarıçam |
|
|
|
|
|
X |
|
Seyhan |
|
|
|
|
|
X |
|
Tufanbeyli |
|
|
|
|
|
X |
|
Yumurtalık |
|
|
|
|
|
X |
|
Yüreğir |
|
|
|
|
|
X |
|
Aladağ |
3 |
0 |
0 |
1 |
1 |
|
X |
Ceyhan |
8 |
0 |
0 |
1 |
1 |
|
X |
Çukurova |
15 |
1 |
2 |
3 |
3 |
|
X |
Feke |
|
|
|
|
|
|
X |
İmamoğlu |
|
|
|
|
|
|
X |
Karaisalı |
|
|
|
|
|
|
X |
Karataş |
|
|
|
|
|
|
X |
Kozan |
|
|
|
|
|
|
X |
Pozantı |
|
|
|
|
|
|
X |
Saimbeyli |
|
|
|
|
|
|
X |
Sarıçam |
|
|
|
|
|
|
X |
Seyhan |
|
|
|
|
|
|
X |
Tufanbeyli |
|
|
|
|
|
|
X |
Yumurtalık |
|
|
|
|
|
|
X |
Yüreğir |
|
|
|
|
|
|
X |
EK-3
HİZMET VERİLEN KİŞİ SAYISI BİLGİ FORMU
İLÇESİ |
HİZMET VERİLEN ÖĞRENCİ SAYISI |
KOMİSYON TÜRÜ |
|||||
OKUL |
RAM |
AVM |
MOBİL |
DİĞER |
ORTAK SINAVLAR |
ÖSYS |
|
Aladağ |
90 |
0 |
0 |
15 |
30 |
X |
|
Ceyhan |
225 |
0 |
0 |
0 |
15 |
X |
|
Çukurova |
450 |
15 |
30 |
45 |
75 |
X |
|
Feke |
|
|
|
|
|
X |
|
İmamoğlu |
|
|
|
|
|
X |
|
Karaisalı |
|
|
|
|
|
X |
|
Karataş |
|
|
|
|
|
X |
|
Kozan |
|
|
|
|
|
X |
|
Pozantı |
|
|
|
|
|
X |
|
Saimbeyli |
|
|
|
|
|
X |
|
Sarıçam |
|
|
|
|
|
X |
|
Seyhan |